טוב, הביטקוין כבר ב- 100 אלף דולר (ולידו ביצועים מרשימים גם של מטבעות אחרים), ואוטוטו מסתיימת שנת 2024. אבל רגע לפני שנרדמים עם חיוך רחב לקראת סוף השנה, כדאי לחשוב גם על מסים, גם במחיר של פגיעה קלה במצב הרוח.
כבר נתקלנו בעבר ב"הייפים" שהתרחשו לקראת סוף שנה, עם התרסקות בשנה העוקבת (הפיק המוכר של שנת 2017, אך גם בשנת 2021), וראינו לקוחות שהמס הפוטנציאלי שלהם היה גבוה משווי התיק עצמו. קל וחומר לגבי כאלו שפעולותיהם יכלו להוליד סיווג עסקי להכנסות (אז עוד לא זכינו ליהנות מפס"ד בעניין שמואלי).
בשנת 2017 הוצגה למשקיעי הקריפטו לראשונה עמדת רשות המסים לפיה מדובר ב"נכס" בדמות עמדה חייבת בדיווח אשר פורסמה ממש בדצמבר אותה שנה, ואלו שהופתעו מאותה עמדה שהוצגה ("אבל היינו בטוחים שמדובר במטבע…"), כבר היה מאוחר מדי עבורם. אמנם העמדה לא הרחיבה בדבר חיובה במס של החלפת מטבעות (עמדה אשר פורסמה רק בשנת 2021), אבל ניתן כבר היה להבין את המשמעות- פעולות שיצרו המשקיעים בתוך תיק הקריפטו שלהם- מבלי להנזיל אותו את חלקו לפיאט- יצרו חבות מס שקלית (הצמודה למדד ונושאת ריבית נחמדה) אבל השאירו את המשקיע חשוף לערך הקריפטו שבבעלותו, שכאמור התרסק באותם מקרים מתוארים.
ולכן חשוב להזכיר ולהדגיש לציבור משקיעי הקריפטו כמה נקודות חשובות וכללי אצבע שיש לקחת בחשבון בטרם מסתיימת השנה (לצורך הפשטות נתייחס לאירועי המס כאירועים במישור ההוני ולא העסקי, אך חלק מהדברים רלוונטי גם לפעילות עסקית) וגם בהקשר למיסוי קריפטו.
ראשית, כמה עקרונות יסוד שאנו מניחים שכולם מכירים:
- הפסדים אינם ניתנים לקיזוז לאחור, אלא רק בשנת המס שבה נוצרו או בשנות המס הבאות, בהתאם לתנאים ולמגבלות שנקבעו בחוק.
- כאמור- החלפה בין מטבעות הינה מכירה חייבת של מטבע "יוצא" וקבלת מטבע "נכנס" במקומו.
- עליית ערך לא מהווה הכנסה כל עוד לא נמכר המטבע, ובהתאמה- ירידת ערך אינה מהווה הפסד.
מכאן- מי שערך הקריפטו שלו עלה וטרם ביצע פעולות משמעותיות אשר מייצרות רווח הון חייב אך בכוונתו לבצען בקרוב (הנזלה, או החלפה של מטבעות- לרבות מטבעות יציבים), רצוי שישקול להמתין כמה ימים עד לתחילת שנת המס 2025 (בהנחה כמובן שערך המטבע לא יקרוס עד למועד זה). כך, רווח ההון יהיה בתחילת שנת 2025 ויותיר מספיק זמן "להפגיש" אותו עם הפסדי הון אחרים אשר ייווצרו עד לסוף אותה שנה.
מי שבכל זאת אינו יכול להתאפק, או שלא מאמין שהמזל הטוב שנפל בחלקו יימשך כל כך הרבה זמן, ורוצה לממש חלק מאותה עליית ערך עוד בשנה זו- ניתן להשפיע (ולפעמים באופן מהותי וקיצוני) על סכום רווח ההון עצמו אם מבצעים את הפעולות בצורה חכמה.
מעבר לכך, יש לשקול להחזיק את המס המחושב בצורה של מטבע יציב, USDT למשל, על מנת לא להיות חשוף לתנודתיות הקיצונית של שוק הקריפטו (ועדיין, כל עוד לא קיים מטבע דיגיטלי שקלי יציב, קיימת חשיפה לשער הדולר, אולם היא פחות קיצונית בד"כ וניתן גם להגן עליה בדרכים מסוימות למי שממש שונא סיכון). החיסרון כמובן הוא הפסד של המשך עלייה פוטנציאלית של הביטקוין וחבריו.
כמובן, החזקת מטבע יציב לכשעצמה, אינה מבטיחה את היכולת לשלם את המס במועד, שכן רשות המסים אינה מקבלת מטבעות קריפטו כאמצעי תשלום, וגם הנוהל שפרסמה המאפשר בתנאים מסוימים להעביר כספים שמקורם בקריפטו מחשבון בנק זר לחשבון רשות המסים במישרין, אינו חף מקשיים, בלשון המעטה. אנו ערוכים לסייע ללקוחותינו להנזיל את תיק הקריפטו שברצונם לממש עד לחשבון הבנק שלהם, כפי שעשינו בעשרות מקרים לאחרונה.
מי שכבר צבר רווחי הון חייבים, כדאי שיאתר, מן היקב ומן הגורן אך גם מתיק הקריפטו ותיק המניות שלו, הפסדי הון פוטנציאלים על מנת לקזזם מרווח ההון ולהפחית מהמס האפקטיבי. נדגיש כי הקריפטו אינו מהווה סל נפרד בכל הנוגע לקיזוז הפסדים. כלומר רווח מקריפטו יכול להתקזז כנגד הפסד משוק ההון או אף ממכירת נדל"ן, ולהיפך. שאלה מעניינת היא האם הפסד ממכירת קריפטו יכול לקזז ריבית ודיבידנד מנייר ערך, בדומה להפסד מנייר ערך- על כך ראה ידיעת מס שפורסמה בעבר.
דוגמאות לקיזוזים כאמור:
- איתור ניירות ערך בתיק המניות שערכם ירד וניתן לממשם בהפסד. כך גם לגבי מטבעות קריפטו, אם כי קטנים הסיכויים למצוא מטבעות כאלו בנקודת הזמן הנוכחית.
בכל מקרה, נדגיש כי במקרה של מכירה ורכישה חוזרת מיידית של אותו נכס ובאותה כמות, עלולה לעלות טענה למלאכותיות מצד רשות המסים ולפיכך מומלץ לממש נכסים באופן מוחלט או להחליף למניה או מטבע אחרים (לפחות לטווח הקצר).
- איתור השקעות שאין ממש סיכויי בקבל תמורה בגינם, כמו למשל השקעה בחברות סטרט-אפ (ישראליות או זרות) שכשלו, או השקעות בטוקנים (או בזכות לטוקנים) של מיזמי קריפטו שהסיכוי להצלחתם קלוש. במקרים כאלו, ההפסד על הנייר אינו בר מימוש ויש צורך בביצוע פעולה אקטיבית כלשהי (למשל- פירוק, ויתור וכו').
- נתקלנו בלקוחות אשר אבדו את המטבעות שהיו בבעלותם, בין אם כי איבדו את המפתח הפרטי המאפשר שימוש בהם ובין אם אלו נגנבו מהם (ולא חסרים עוקצים מתוחכמים). אובדן זה מהווה למעשה הפסד הון (בסכום עלות המטבעות שאבדו) ואולי הגיע הזמן לדרוש אותו.
דבר אחרון, לא הרבה מייחסים חשיבות לאופן ביצוע הפעולות שלהם בשוטף ולתיעודם. הפתגם הידוע "לכל שבת יש מוצאי שבת" תקף גם כאן. מאחר ובמרבית המקרים תהיה זו אחריותו של המשקיע לארגן את הטרנזקציות שבוצעו בצורה סודרת, להעלותם לאחת מהתוכנות הקיימות בשוק לחישוב רווחים, ולשמור במקביל תיעוד להוכחת אותן פעולות, כדאי לעשות זאת במקביל לביצוע הפעולות, לרבות צילומי מסך רלוונטיים (ובעיקר יתרות סגירה) מתוך זירות מסחר (למקרים של נפילות למשל) וארנקים קרים, פירוט תנועות מתוך ארנקים או על גבי הבלוקצ'יין, וכיו"ב. אגב, שמירה על תיעוד תסייע רבות בהמשך גם להנזלת מטבעות הקריפטו לחשבון הבנק שלכם, מניסיוננו.
לסיכום, תום שנת המס מהווה מועד חשוב לבחינת סטטוס ההשקעות וביצוע פעולות, ורלוונטי במיוחד בשנה זו, שנה שבה רבים מלקוחות הקריפטו שלנו, בסיוענו, מבצעים הנזלה (לפחות חלקית) של פורטפוליו הקריפטו שלהם.
אנו מתמחים בליווי וייעוץ למשקיעים ולמיזמים בתחום הקריפטו ונשמח לסייע בכל שאלה.
נכתב על ידי אייל סנדו וחגי אלמקייס